Obiekt przypominający wieżę ciśnień - tworzący jeden kompleks
wraz z budynkiem stacyjnym na stacji Dąbrowa Górnicza - Gołonóg. Wg
szczegółowych informacji przekazanych przez Autora zdjęć - nie jest to wieża ciśnień
(a szkoda), górna kondygnacja posiadała początkowo przestrzenie okienne, które następnie
zostały zamurowane; ich pozostałością są łuki nadokienne widoczne na
prezentowanych zdjęciach.
W czasach zaborów przez Gołonóg przechodziły dwie ważne linie kolejowe:
Kolej Warszawsko-Wiedeńska (odcinek z Dąbrowy do Ząbkowic, wybudowany w
1857 r.); oraz odcinek
Kolei Iwanogrodzko-Dąbrowskiej
(Iwanogród - to rosyjska nazwa
Dęblina).
W XIX wieku oraz na początku XX Gołonóg był ważną
stacją przeładunkową. Jej znaczenie wynikało z faktu, iż na tej stacji
kończyły bieg pociągi szerokotorowej Kolei Iwanogrodzko-Dbrowskiej
(1524 mm) i tu następował przeładunek osób oraz
towarów na normalnotorową Kolej Warszawsko-Wiedeńską (rozstaw torów 1435
mm). W wyniku zakończeniu I Wojny Światowej nastąpiła zmiana granic
międzypaństwowych i znaczenie stacji znacznie zmalało. Z początkiem roku
1938 Gołonóg stał się przystankiem kolejowym.
Zdjęcia: Leszek Maszczyk (czerwiec 2007
r.)
|
fot.
Leszek Maszczyk |
Stacja Dąbrowa Górnicza -
Gołonóg
- widok budynku stacyjnego i wieży kolejowej
(niestety nie wieży ciśnień) |
|
fot.
Leszek Maszczyk |
widok z boku |
motto:
Rób to czego się boisz
!
|
wieża dworcowa na początku
XX wieku |
|
Nie czekaj. Właściwy czas nigdy nie nadejdzie.
[Napoleon Hill]