Kolejowa wieża ciśnie
Wieża stoi ok. 330 m na płd.-zach. od budynku dworca, przy ul. J. Borusiaka
9c.
Obecnie w wieży mieści się prywatna galeria autorska "Wieża Ciśnień" i jedyne w Europie
muzeum lasek pasterskich oraz pracownia drzeworytnicza. Podobna wieża,
(wysza) znajduje się w Piechowicach. Warto wspomnieć o tym, że przy
nieczynnej już linii kolejowej (obsługiwanej kiedyś przez wspomnianą
wieżę ciśnień) Jelenia GóraKamienna Góra, kilka km w stronę Kamiennej
Góry istnieje jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce -
pod Przełęczą Kowarską (1025 m długości).
W okresie przedwojennym linia Jelenia Góra-Kamienna Góra była
zelektryfikowana, natomiast po II Wojnie Światowej w ramach reparacji
wojennych wywieziono na wschód całą "elektrykę". W związku z tym na tory
powróciła trakcja parowa, więc wieża po wojnie była znów w użyciu.
Zdjęcia
i informacje: Bolesław
Wojtyniak
(lipiec 2010 r.)
Andrzej Weinke (marzec, kwiecień 2005 r., październik 2014 r.)
Więcej o wieży:
http://www.kazik.com.pl/jerzy/index.php
http://www.atrakcjetechniki.karr.pl/pl/strony/1070.html
|
fot. Bolesław
Wojtyniak |
kolejowa wieża ciśnień w Kowarach
pomimo, iż od 1932 r. stacja w Kowarach była
zelektryfikowana - wieża cały czas była utrzymywana w
sprawności technicznej |
|
fot. Andrzej
Weinke |
listwa wodowskazu w marcu 2005 r.
maksymalna pojemność napełnienia zbiornika to 50 m3 |
|
fot. Bolesław
Wojtyniak |
odświeżona listwa wodowskazu w roku 2010
-
powyżej wodowskazu zachowało się metalowe kółko,
na którym przesuwała się linka wskaźnika poziomu wody |
|
|
|
fot. Bolesław
Wojtyniak |
|
fot. Andrzej
Weinke |
wieża ciśnień - widok boczny, od strony
komina
(lipiec 2010 r.) |
|
ta sam strona wieży w październiku, 4 lata później |
|
fot. Bolesław
Wojtyniak |
boczny widok od strony wejścia
kondygnacja zbiornikowa zaakcentowana podwójnym pasem
ciemniejszych cegieł |