Kolejowa wieża ciśnień
Wieża wodna w ZNTK
Poznań.
Poznańskie ZNTK były
swego czasu kolejową potęgą, podobnie było zresztą z innymi zakładami
ulokowanymi w całym kraju (np. Ostrów Wlkp. czy Bydgoszcz). W ostatnich
latach działalność zakładu skoncentrowana była m.in. na produkcji
autobusów szynowych serii SA105 i zwłaszcza SA108. Pojazdy te trafiły
główne (co nie jest niczym dziwnym) na tory Wielkopolski.
Wieża kolejowa usytuowana na terenach ZNTK pochodzi jeszcze z
czasów świetności parowozów, których w Poznaniu nigdy nie brakowało.
Obiekt obecne jest bardzo słabo widoczny - tylko z peronu 4a stacji
Poznań Główny, znacznie lepiej widać ja natomiast z pociągu jadącego
(lub wracającego) w kierunku zachodnim i południowym (trasy do m.in.
Zielonej Góry i Leszna). Wieża jest stosunkowo mała, zwłaszcza jak się
ją porówna ze stojącą nieopodal gigantyczną
wieżą PKP w okolicy ulicy
Roboczej.
Kształt jest typowy, stan z zewnątrz wydaje się nienajgorszy. Postawa
wykonana jest z ciemnej czerwonej cegły, część górna jest natomiast
otynkowana i najpewniej betonowa. Na uwagę zwraca mała ilość okien w
górnej części głowicy. Być może górna część budowli uległa zniszczeniu i
nowy zbiornik (z betonowa otuliną) został osadzony na starym fundamencie
w późniejszym czasie (tak jak miało to miejsce w np. Białogardzie).
Opracowanie i zdjęcia: Bartosz Kaj (luty 2008 r.)
|
fot.
Bartosz M. Kaj
|
wieża w lutym 2008 r. |
|
fot.
Bartosz M. Kaj
|
głowica wieży |
|
fot.
Bartosz M. Kaj
|
wywietrznik |