Kolejowa wieża
ciśnień
Kolej w Racławicach
Śląskich pojawiła się w roku 1876, w momencie otwarcia szlaku kolejowego
Prudnik - Racławice Śląskie - Głubczyce.
Obecną wieżę ciśnień wybudowano w roku 1905, w okresie odbudowy
miejscowości po powodzi z roku 1903. Wybudowano wtedy m.in. wieżę
ciśnień, system pomp, kratownicowy most kolejowy nad Osobłogą oraz
rozbudowano infrastrukturę kolejową w rejonie dworca. Woda do wieży
doprowadzana była z rzeki Osobłogi (lewy dopływ Odry). Wodę ujmowano
systemem 7 studni zlokalizowanych w pobliżu koryta rzeki.
W wieży zbiornik wodny zabudowano na wysokości 10 metrów, zaś jego
pojemność wynosi 200 m3. Wodę z wieży ciśnień wykorzystywano
do nawadniania parowozów oraz dla potrzeb lokomotywowni i .
Wieża została wyłączona z użytku w połowie lat 90-tych XX wieku - po
wybudowaniu nowego wodociągu. Do tego czasu - mimo, iż ruch parowozów
wcześniej zawieszono - wieża służyła nadal - dostarczając wodę na
potrzeby kolejarzy.
Opis opracowano na
podstawie artykułu Stanisława Stadnickiego "Zapomniany Wodociąg z
Racławic Śląskich" (www.raclawice.net).
Zdjęcia: Stanisław
Stadnicki www.raclawice.net (styczeń 2009
r.)
Marek
Malczyszyn (lipiec 2012 r.)
|
fot. Marek
Malczyszyn |
wieża - w roku 2012 |
|
fot. Stanisław
Stadnicki |
Stacja Racławice Śląskie i
wieża ciśnień
w głębi po prawej - widać budynek dworca (rok budowy
1876) |