Strona główna
galerie polskie
galerie zagr.
spis wież

RUNOWO  POMORSKIE  (1)


Wstecz Dalej

zachodniopomorskie


Żmigród (2)
Barwice
Białogard (1)
Białogard (2)
Białogard (3)
Bialy Bór
Bobolice
Chociwel
Chojna
Choszczno (1)
Choszczno (2)
Czaplinek
Darłowo
Dębno (1)
Drawsko Pom. (1)
Drawsko Pom. (2)
Gawroniec
Gryfice
Gryfino
Godków (1)
Godków (2)
Goleniów (1)
Goleniów (2)
Grzmiąca
Ińsko
Kalisz Pom.
Kamień Pom.
Karkowo
Kazimierz Pom.
Kołbacz
Kołobrzeg (1)
Kołobrzeg (2)
Koszalin (1)
Koszalin (2)
Łobez
Mieszkowice
Międzyzdroje
Myślibórz (1)
Myśliborz (2)
Nowogard (1)
Nowogard (2)
Nowogard (3)
Płoty
Połczyn Zdrój (1)
Połczyn Zdrój (2)
Pyrzyce (1)
Pyrzyce (2)
Recz
Renice
Resko Płn.
Runowo Pom. (1)
Runowo Pom. (2)
Rusowo
Sianów
Sławno (1)
Sławno (2)
Sławno (3)
Stargard (1)
Stargard (2)
Stargard (3)
Stargard (4)
Strzekęcino
Szczecin (1)
Szczecin (2)
Szczecin (3)
Szczecin (4)
Szczecin (5)
Szczecin (6)
Szczecin (7)
Szczecin (8)
Szczecinek (1)
Szczecinek (2)
Szczecinek (3)
Szczecinek (4)
Świelino
Świnoujście (1)
Świnoujśćie (2)
Świnoujście (3)
Tarnowo Pom.
Trzcińsko Zdr. (1)
Trzcińsko Zdr. (2)
Trzebiatów (1)
Trzebiatow (2)
Trzebież Szcz.
Tuczno Krajeńskie
Witkowo Pierwsze
Wałcz (1)
Wałcz (2)
Witnica
Wysoka Kamieńska
Złocieniec (1)
Złocieniec (2)
Złocieniec (3)

Kolejowa wieża ciśnień

Wieża z końca XIX wieku, z kulistym zbiornikiem typu Klönne. Rodzaj zbiornika bardzo rzadko spotykanym w Polsce. Wieże o zbiornikach tej konstrukcji są jeszcze w Dąbrównie i  w Korszach (nieobudowane - widoczne od zewnątrz) oraz w Trzebiatowie (obudowane - zewnątrz - nie do rozpoznania).

Runowo Pomorskie leży na szlaku kolejowym Koszalin - Stargard Szczeciński. Dla tej stacji początkiem funkcjonowania kolei jest rok 1859, kiedy uruchomiono szlak łączący Stargard Szczeciński z Gdańskiem. W roku 1873 uruchomiono drugą linię -  łączącą Runowo ze Szczecinkiem.

Wieża posiada unikatowy system dotarcia do każdego miejsca na zbiorniku za pomocą trwałych, świadomie zaprojektowanych i wykonanych drabin. Dotarcie np. do górnej części zbiornika na zewnątrz odbywało się następująco: po schodach w trzonie wieży i dalej przez jedno z okienek w górnej części trzonu - na drabinę w dolnej części zbiornika, dalej przez właz na podest dookoła zbiornika z balustradą, umieszczony w połowie wysokości zbiornika i z niego na drabinę w górnej części zbiornika.
Niestety, wieża rdzewieje.

 

fot. Bolesław Wojtyniak

kolejowa wieża ciśnień, ok. 400 m. na północ od budynku dworca,
zdj. z marca 1999 r.,
 

 

wieża zimą - z wyeksponowaną konstrukcją galerii                                   fot. Artur Lemiński

 

fot. Maciej Olędzki

 

fot. Bolesław Wojtyniak

wieża ciśnień, zdjęcia z sierpnia 2008 r.

 

fot. Bolesław Wojtyniak

górna część wieży ciśnień z drabinami, zdj. z sierpnia 2008 r.,

 

fot. Bolesław Wojtyniak

drabiny w dolnej części zbiornika i na górnej jego części, zdj. z sierpnia 2008 r.,
warto zwrócić uwagę na system kół umożliwiających przesuwanie drabin po obwodzie zbiornika

 

fot. Bolesław Wojtyniak

dwie wieże ciśnień, widok od strony dworca, zdj. z sierpnia 2008 r.

 


Wstecz Dalej


• dolnośląskie • kujawsko-pomorsk. • lubelskie • lubuskie • łódzkie • małopolskie • mazowieckie • opolskie • podkarpackie • podlaskie • pomorskie • śląskie • świętokrzyskie • warm.-mazursk. • wielkopolskie • zachodnio-pom. •