Kolejowa wieża ciśnień
Wieża jest jedną z
nielicznych wież przy liniach kolejowych wąskotorowych, stoi w
odległości ok. 40 m na płn.-zach. od budynku byłego dworca kolejowego,
przy ul. Kolejowej. Duża wieża powstała po I Wojnie Światowej, wtedy
Sompolno stało się ważnym węzłem kolejowym kolei wąskotorowej. Z
Sompolna można było dojechać do Nieszawy, Koła, Włocławka, Konina i
Gniezna.
Po II Wojnie Światowej Sompolno nadal było ważnym węzłem kolejowym,
jeszcze w 1974 r. obsługiwało (niektóre nieco skrócone) odcinki do
stacji Dobre Aleksandrowskie (kier. Nieszawa), Jabłonka (kier. Gniezno),
Izbica Kujawska (kier. Włocławek), Koło. W Sompolnie mieściła się duża
lokomotywownia i warsztaty obsługujące tabor wąskotorowy. O wielkości
węzła świadczyła chociażby liczba ok. dziesięciu torów na stacji.
Zdjęcia i opis: Bolesław Wojtyniak
(maj 2002 r., czerwiec 2008 r.)
|
|
|
fot.:
Bolesław Wojtyniak
|
|
fot.:
Bolesław Wojtyniak
|
Sompolno - wieża kolejowa - stan z
maja 2002 r. |
|
konstrukcję nośną wieży
stanowi osiem słupów,
obok wieży - budynek warsztatów lub lokomotywowni |
|
fot.: Bolesław Wojtyniak
|
dach wieży i kondygnacja zbiornikowa
strzałka wskazuje wyprowadzenie linki, na której
zawieszono wskaźnik poziomu wody |
|
|
|
fot.:
Bolesław Wojtyniak
|
|
fot.:
Bolesław Wojtyniak
|
listwa wodowskazowa (maj 2002 r.) |
|
wskaźnik poziomu wody w zbiorniku
wieży wodnej
czerwiec 2008 r. |