Zakładowa wieża ciśnień
W roku 1920 niemieckie
ministerstwo komunikacji wydało decyzję o budowie w Świdnicy
Reichsbahn-Ausbesserungswerk (RAW), ponieważ intensywnie rozbudowywano
linie kolejowe na Śląsku, a istniejące zakłady o podobnym profilu we
Wrocławiu i Gliwicach nie wystarczały. Już w 1922 r. rozpoczęto wznosić
kuźnię, acetylenownię, stolarnię oraz magazyny drewna. Intensywna
rozbudowa nastąpiła w latach 1923-26, gdy zbudowano potężną halę o pow.
37 tys. m2 z nowoczesnymi dźwigami. Zbudowano ciepłownię i
siłownię z 75 m kominem, posiadającym zbiornik wodny o pojemności 250 m3.
Zakład specjalizował się w naprawach głównych wagonów towarowych.
Podczas II wojny światowej prowadzone były nadal naprawy taboru
kolejowego i sprzętu wojskowego, a od 1941 roku zaczęto wytwarzać ramy
stalowe do szkieletów łodzi podwodnych. W tym czasie na terenie zakładu
zbudowano schrony przeciwlotnicze a na zewnątrz fabryki 14 baraków
mieszkalnych i gospodarczych. W barakach znajdowały się kwatery i
magazyny dla jeńców wojennych i robotników przymusowych, sprowadzanych z
krajów okupowanych przez III Rzeszę. Pod koniec wojny wyposaenie i park
maszynowy został wywiezione przez Niemców. Pozostawione po ewakuacji urządzenia zostały zdemontowane i odtransportowane przez
Rosjan na Wschód. W takim stanie we wrzeniu 1945 r. władze polskie
przejęły firmę nadając jej nazwę Warsztaty Kolejowe PKP. W roku 1948 zakład otrzymał nazwę ZNTK nr 10,
w roku 1951 przemianowane na Fabrykę
Wagonów Świdnica. Po prywatyzacji dokonanej w 1992 roku fabryka uzyskała
status spółki akcyjnej Skarbu Państwa i przybrała nazwę Fabryka Wagonów
Świdnica S.A. W roku 1998 większościowy pakiet akcji
dotychczasowej spółki zakupiła północnoamerykańska firma
The Greenbrier Companies,
a nazwę fabryki
zmieniono na Wagony Świdnica S.A.
Zdjęcia i informacje:
Marian Muryn (styczeń 2016 r.)
|
|
|
zdjęcia:
Marian Muryn
|
|
zdjęcia:
Marian Muryn
|
Wagony Świdnica S.A -
Świdnica - ul. Strzelińska 35 |
|
zdjęcia:
Marian Muryn
|
wieża nadal pracuje (2016) |
|
zdjęcia:
Marian Muryn
|
kominowa wieża ciśnień i
detale jej budowy |
|
zdjęcia:
Marian Muryn
|
zbiornik na wodę ma cały czas taką samą pojemność, tylko
komin został przebudowany i skrócony o 10 m |