Kolejowa wieża ciśnień (wąskotorowa)
Hrubieszowska Kolei
Dojazdowa
Swym korzeniami sięga czasów I wojny światowej. Wtedy to wojska państw
centralnych - po wyparciu armii carskiej z terenów Galicji po
zwycięskiej bitwie pod Gorlicami (1915) - rozpoczęły na terenach
Zamojszczyzny organizację zaplecza logistycznego, koniecznego dla
dalszej, wielkiej ofensywy na wschód. Realizację budowy kolei polowej (Feldbahn)
powierzono czeskim jednostkom kolejowym.
W okresie międzywojennym przeprowadzono na sieci kolejki szereg
modernizacji i inwestycji (m.in. w latach 20-tych - wybudowano
wieżę wodną w Hrubieszowie).
W czasie okupacji kolej hrubieszowska nosiła nazwę
Schmalspurbahn Hrubieszów,
i była intensywnie wykorzystywana do drenażu
gospodarczego regionu i na potrzeby armii niemieckiej.
Po zakończeniu drugiej wojnie światowej kolej była w dalszym ciągu
rozwijana, unowocześniano tabor i trakcję. Od przełomu lat 60/70-tych
(rozbudowa sieci dróg oraz rozwój taboru samochodowego) - dla HKD
zaczyna się okres stopniowego regresu, zakończony jej likwidacją w
latach 1989-91.
źródło:
http://zamojskie.lubelskakolej.net
http://www.brodzica.info/waskotorowka.html