Kolejowa wieża ciśnień
Mówiąc o wieży ciśnień - warto najpierw
zacytować współczesne wspomnienia (2016) jednego z dawnych mieszkańców
Gołańczy:
Mieszkałem w pobliżu stacji i rejon
stacji oraz zamku to "naturalne" place zabaw mojego pokolenia. Za
"pomoc" w obróceniu lokomotywy TR203 (obrotnica znajdowała się przy
parowozowni) niekiedy zarobiło się przejazd parowozem przez stację.
Nieodłączną częścią wieży było ujęcie wody - dwie studnie - na jeziorze,
oraz stacja pomp. Do połowy lat sześćdziesiątych napęd parowy!!!
Budynki kolejowe w pobliżu stacji podłączone były do tej trakcyjnej wody
i u nikogo nie spowodowała "grypy żołądkowej" nawet gdy woda była
nieprzegotowana. Woda służyła do wszelkich celów bez uzdatniania i
jakiejkolwiek obróbki, nie wyczuwało się smaku żelaza (starej rury).
Wieża znajduje się w pobliżu ul. Osada, w
pobliżu skrzyżowania z ul. Powstańców Wielkopolskich, obok budynku
dawnej dwustanowiskowej hali lokomotywowni. Współrzędne geograficzne
wieży to 52°56'55.4"N 17°18'34.8"E. Kolej w Gołańczy zaczęła
funkcjonować od roku 1908, kiedy otwarto odcinek Skoki - Szubin na linii
z Poznania do Bydgoszczy. Przypuszczalnie jest to także rok budowy
wieży. Wieża jednozbiornikowa,
najprawdopodobniej ze zbiornikiem typu Intze.
Zdjęcia: Dariusz Śliwiński
(2004-2006)
http://www.bana.lap.pl
|
fot.
Dariusz Śliwiński
|
wieża w Gołańczu w grudniu
2004 r. |
|
fot.
Dariusz Śliwiński
|
dwustanowiskowa parowozownia i wieża ciśnień
|
|
fot.
Dariusz Śliwiński
|
Gołańcz - budynek stacji kolejowej |